ورود به فروشگاه اینترنتی
عوامل موثر بر کارآمدی فست فود
۱۹اردیبهشت

عوامل موثر بر کارآمدی فست فود

تکنیک های توسعه

علاوه بر مدیریت صحیح منابع انسانی، عوامل دیگری وجود دارند که بر میزان کارآمدی رستوران و فست فود تاثیر می‌گذارند. این عوامل عبارتند از:

  1. آیتم‌های منو
  2.  استفاده از دستور‌های غذایی راحت
  3.  بررسی نوع خدمات
  4. تعداد وعده‌های غذایی
  5. طرح تسهیلات و طراحی و تولید تجهیزات فست فود
  6. محیط کار و تعداد ساعات کار

آیتم‌های منو

تعداد و پیچیدگی آیتم‌های منو همواره تحت تاثیر ساعت‌های تولیدی مورد نیاز است. اگر شما یک منو با بسیاری از اقلام که نیازمند تکنیک‌های تولید دشوار است، داشته باشید، نیاز به زمان آماده‌سازی بیشتر برای هر مورد دارید. اگر منوی خود را از تعداد محدودی از اقلام که نیاز به حداقل آماده‌سازی هستند، طراحی کنید، شما به زمان کمتری نیاز خواهید داشت.

استفاده از دستور غذای راحت

مسلما غذاهای پیچیده و عجیب و غریب موجود در سایت‌های آشپزی نیاز به فرایند آماده سازی طولانی‌تر و پیچیده‌تری نیز دارند، بنابراین استفاده از منوی غذایی راحت‌تر به شما در صرفه‌جویی زمان و هزینه نیز کمک خواهد کرد. شما می‌توانید هزینه‌های کار خود را با استفاده از غذاهای راحت و استفاده از تجهیزات فست فود کمتر کاهش دهید. با این حال، شما باید دو عامل دیگر را در نظر بگیرید: غذاهای راحت‌تر و ساده‌تر می‌تواند هزینه‌ غذای شما را کاهش دهد و ممکن است بر کیفیت محصول نیز تاثیر بگذارد. عامل دوم، تاثیر بر کیفیت محصول همیشه آشکار نیست. در بسیاری از موارد غذاهای راحت و ساده با مواد با کیفیت بالا تهیه شده و دقیقا همانطور که توسط سازنده توصیه می‌شود می‌تواند مقادیر یکنواخت و کیفیت بسیار خوبی را ارائه دهد.

نوع خدمات 

یک فست فود با غذاهای پیچیده ومتنوع با اجزای مختلف نیاز به کار بیشتری نسبت به یک کافه تریا یا یک رستوران تهیه غذا دارد. همچنین، یک رستوران که نیاز به مهارت بالاتری برای تهیه غذاهای پیچیده دارد، نیاز به کارکنان با تجربه و تجهیزات پیشرفته‌تر بیشتری دارد که به نوبه خود این امر به معنی افزایش دستمزد کارکنان و بالا رفتن هزینه‌ها نیز است.

تعداد وعده‌های غذایی

حجم کسب و کار بر میزان کار مورد نیاز تاثیر می‌گذارد. هر رستوران و یا فست فود دارای حداقل تعداد کارکنانی است که بدون آن‌ها نمی‌تواند کار کند. اگر این افراد کمتر از این حداقل نیروی انسانی کار کنند، هزینه‌های نیروی کار بسیار بالا خواهد بود. تعداد وعده‌های غذا می‌تواند بر بهره‌وری رستوران تأثیر بگذارد، منوهای مختلف برای هر وعده نیاز به زمان‌بندی دارد. همچنین، منوهای مختلف معمولا به معنای تعداد بیشتری از آیتم‌های جزیی منو است که بر کار تاثیر می‌گذارد.

طرح تسهیلات و طراحی و تولید تجهیزات فست فود

طراحی و اجرای بخش آشپزخانه‌های رستوران‌ها و فست فود‌ها اغلب پس از طراحی همه قسمت‌های رستوران صورت می‌گیرد. در نتیجه، فضای آشپزخانه ممکن است ناخوشایند و ناکارآمد باشد. برای بهینه کردن فضای کار در آشپزخانه، تمام سطوح کار و زمینه‌های نگهداری مورد نیاز برای تولید یک محصول باید در کنار هم قرار گیرند، این موارد شامل تجهیزات‌ فست فود مورد نیاز برای ذخیره‌سازی، خشک کردن، یخچال، فریزر، ذخیره‌سازی لوازم سرو غذا و ظروف، شمارنده‌های کار، فر‌ها و سایرتجهیزات فست فود می‌شود.

محیط کار و تعداد ساعات کار

یک محیط گرم، مرطوب، پر سر و صدا باعث کاهش راحتی و افزایش استرس می‌شود و می‌تواند عملکرد فست فود شما را تحت تاثیر قرار دهد. ساعت‌های طولانی و کار سخت بدون وقفه‌های معقول نیز می‌تواند منجر به کاهش بهره‌وری شود. بنابر این میزان کار و تایم کاری تاثیر مستقیمی بر کارآمدی و بهره‌وری فست فود شما دارد.

استانداردهای افزایش بهره وری فست فود

انتخاب تجهیزات کارآمد و مناسب با عملکرد فست فود یکی از پارامتر‌های استاندارد افزایش بهره‌وری است.

رستوران‌ها و فست فودها به این دلیل محبوب هستند که مشتریان می‌توانند از غذای مقرون به صرفه لذت ببرند بدون این که زمان طولانی منتظر بمانند تا آماده شوند. مانند هر کار دیگری، مشاغل مرتبط با غذا و نوشیدنی، آشپزخانه‌ها و فست فود‌ها به ابزارهای اساسی برای تهیه غذا نیاز دارند، اما یک تفاوت فست فود با سایر صنایع غذایی این است که آماده‌سازی غذا باید سریع باشد.

انتخاب تجهیزات فست فود با محدوده کاری وسیع و سنگین بسیار حائز اهمیت است، هنگام انتخاب یک محدوده وسیع از لوارم مورد نیاز برای پخت و پز، از جمله انواع ظروف، ابتدا منو خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که شما تخمینی از حجم غذای روزانه رستوران فست فود خود دارید. به عنوان مثال برای تهیه سوپ، خورش یا تهیه نودل، ماکارونی، سبزیجات و غیره در فست فود، ممکن است نیاز به یک اجاق گاز جداگانه داشته باشید. فراموش نکنید که برای تامین تجهیزات فست فود مختلف، به تامین کننده تجهیزات معتبر مراجعه کنید. پوست‌کن سیب زمینی، همبرگر‌زن، سرخ‌کن‌ها، فر و گرمخانه ‌ها و یخچال و فریزر‌ها و ...همه از موارد مهمی هستند که در هنگام تهیه تجهیزات فست فود باید به آن ها توجه کافی داشت چرا که این تجهیزات یکی از مواردی است که بیشترین تاثیر را بر کیفیت مواد غذایی ارائه شده و همچنین کارآمدی رستوران دارند.

×