ورود به فروشگاه اینترنتی
نکاتی درباره راه اندازی رستوران سنتی
۲۶اسفند

نکاتی درباره راه اندازی رستوران سنتی

تکنیک های توسعه

با توجه به علاقه زیاد مردم ایران به غذای سنتی، راه‌اندازی رستوران سنتی را می‌توان آغاز یک کسب و کار پرسود دانست. در واقع راه‌اندازی رستوران نیاز به برنامه‌ریزی دارد. دقت در انتخاب محل رستوران، نوع تجهیزات مورد نیاز و غذاهایی که قرار است در منو قرار گیرند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بسیاری از افرادی که قصد راه‌اندازی رستوران‌های سنتی را دارند، تنها به پرسود بودن این کسب و کار اهمیت می‌دهند و در واقع اطلاعات کافی برای موفقیت در چنین تجارتی را ندارند. به همین جهت در مقاله پیش‌رو قصد داریم تا برخی از نکات مهم و ضروری در هنگام راه‌اندازی یک رستوران سنتی را بیان کنیم و اطلاعات لازم برای موفقیت در این کسب و کار را در اختیار شما قرار دهیم.


 

نحوه راه اندازی رستوران سنتی

راه اندازی رستوران کار ساده‎‎ای نیست و به تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد. در ادامه برخی از نکات مهم برای راه اندازی رستوران را ذکر خواهیم کرد.

۱. نام رستوران و شعار خود را انتخاب کنید.

یک رستوران سنتی باید از سبکی سنتی برخوردار باشد. به همین جهت میزها، صندلی‌ها، ظروف، نقش‌ها و طرح‏‌های دیواری را با طرح‌های سنتی انتخاب کنید. به طور کلی به منظور راه‌اندازی یک رستوران توصیه می‌شود که محیط رستوران، سبکی سنتی را به مشتریان القا کند.

با انتخاب پیامی مناسب برای غذاهای سنتی که در این رستوران ارائه می‌دهید، هویت، شخصیت و رسالت رستوران شما مشخص می‌شود. با انتخاب دکور و فضایی مناسب، تجربه‌ای به یاد ماندنی برای مشتریان خود ایجاد کنید.

۲. منو غذاها را تشکیل دهید.

منوی رستوران خود را به کمک سرآشپز یا فردی متخصص در این زمینه انتخاب کنید. تعیین منو پیش از راه اندازی رستوران سنتی سبب می‌شود که بتوان مواد اولیه مورد نیاز رستوران را تهیه کرد. از طرفی انتخاب منوی غذایی موجب می‌شود طراحی محیط داخلی آشپزخانه با توجه به منو انجام شود.

از دیگر مزایایی که انتخاب منو پیش از راه‌اندازی یک رستوران به همراه دارد، این است که تجهیزات رستوران با توجه به منو انتخاب می‌شود. به طور کلی منو را به گونه‌ای طراحی کنید که سود لازم را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد و از غذاهای سنتی محبوب مردم در منوی خود استفاده کنید.

۳. یک برنامه تجاری برای رستوران بنویسد.

برخورداری از یک برنامه کامل تجاری سبب خواهد شد که متقاعد کردن سرمایه‌گذاران یا وام‌دهندگان ساده‌تر شود. از طرفی این برنامه به تعیین استراتژی کسب و کار شما کمک می‌کنند. به منظور ایده گرفتن در رابطه با برنامه‌ریزی تجاری برای راه اندازی رستوران سنتی، از لیست اقدامات زیر استفاده کنید.

  • خلاصه اجرایی
  • نمای کلی شرکت و توضیحات
  • تحلیل بازار
  • پیشنهادات تجاری
  • مدیریت
  • استراتژی بازاریابی
  • طرح مالی

۴. بودجه لازم را تامین کنید.

به طور کلی توصیه می‌شود که پیش از اقدام برای راه‌اندازی رستوران سنتی، کلیه هزینه‌های مورد نیاز برای راه انداختن رستوران و رسیدن به عملکرد مناسب را تخمین زده و پیش‌بینی کنید. سپس بودجه مورد نیاز رستوران سنتی را تامین کنید.

با تعیین سرمایه مورد نیاز می‌توان دریافت که چه میزان پولی را می‌توان پس‌انداز کرد. نکته‌ای که در هنگام تعیین بودجه باید در نظر داشته باشید، توجه به هزینه کسب مجوزهای لازم است. همچنین هزینه‌های رستوران خود را در دفتری به خصوص ثبت کنید تا در هنگام رسیدگی به امور مالی دچار سردرگمی نشوید.

۵. مکانی برای راه اندازی رستوران سنتی انتخاب کنید.

انتخاب مکانی مناسب برای راه اندازی رستوران سنتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در هنگام انتخاب مکان رستوران برای اجاره یا خرید نکات برتر در نظر داشته باشید:

• قابلیت مشاهده و دسترسی

مکانی را انتخاب کنید که توسط افرادی که در حال رانندگی یا پیاده‌روی هستند، دیده شود. همچنین لازم است که مکانی برای راه اندازی رستوران سنتی انتخاب شود که تعداد رهگذر زیادی داشته باشد. سهولت دسترسی به مکان موردنظر را به صورت پیاده یا ماشین در نظر بگیرید.

• هزینه کار و حداقل دستمزد

یکی از نکات مهم در راه اندازی رستوران سنتی، هزینه دستمزد در منطقه مورد نظر است. در واقع هزینه‌های دستمزد نباید به گونه‌ای باشد که صاحب رستوران کلیه سود خود را به پرداخت دستمزد اختصاص دهید.

• رقابت منطقه ای

چنانچه در محل رستوران مورد نظر، رستوران‌های دیگری نیز در مشغول به فعالیت باشند، بازاریابی بسیار مناسب خواهد بود. نکته‌ای که باید بدان توجه شود، برخورداری از فاصله مناسب نسبت به سایر رستوران هاست.

هنگام انتخاب مکانی مناسب برای راه اندازی رستوران سنتی، از پتانسیل بازاری آن مکان اطمینان حاصل کنید و از افرادی متخصص در این زمینه مشورت بخواهید.

در نهایت توجه به نکاتی که مطرح شد، سبب می‌شود که رستوران موردنظر به سوددهی لازم برسد و مشتریان زیادی را به خود جذب کند.

×