ورود به فروشگاه اینترنتی
مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند
۲۵آبان

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

اخبار

برخی مواد غذایی هستن که فقط باید پخته مصرف شوند. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید این 11 ماده غذایی هرگز نباید خام مصرف شوند زیرا دارای سم و باکتری هایی هستند که در کار سیستم بدن اختلال ایجاد می کنند.


 

  1. مرغ

برای همه واضح است که مرغ نباید خام مصرف شود. مانند بسیاری از گوشت ها مرغ میزبان میلیون ها میکروارگانیسم است که روی گوشت خام آن رشد می کند. این باکتری ها می تواند سبب ایجاد هزاران بیماری و عفونت در بدن انسان شود. به همین دلیل است که دمای پخت مرغ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زیر دمای 165 درجه فارنهایت باکتری ها هنوز پابرجا در بدن مرغ باقی می مانند و شستن با آب نیز تاثیری بر این باکتری ها ندارد حتی ممکن است باعث پخش شدن آن ها در محیط آشپزخانه شود.

مواد غذایی که نباید خام خورد

  1. سیب زمینی

گاهی سیب زمینی در محیط به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد این قسمت های سبز رنگ برای انسان بسیار سمی هستند . در این موارد می توان از سیب زمینی استفاده کرد به شرطی که قسمت های سبز رنگ بریده شده و از پخته شدن سیب زمینی کاملا اطمینان پیدا نمایید.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. تخم مرغ

درست مانند گوشت ها تخم مرغ نیز نباید خام مصرف شود. تخم مرغ سرشار از پروتئین است اما باکتری سالمونلا به راحتی می تواند در آن رشد کند. این باکتری در هر 30.000 تخم مرغ یکی را آلوده می کند که باعث ناراحتی های جدی روده و حتی بستری ضدن در بیمارستان می شود.

این باکتری در تخم مرغ پخته خنثی می شود و خوردن آن مطمئن تر است. لازم به ذکر است اگر تخم مرغ را با زرده عسلی بخورید هنوز در معرض عفونت این باکتری قرار دارید.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. گوشت خوک

درست مثل مرغ گوشت خوک هرگز نباید خام مصرف شود، این گوشت به اندازه ی مرغ نیاز به حرارت ندارد اما تا حد متوسط (Medium) حتما باید پخته شود. مصرف خام این گوشت بدن انسان را در معرض باکتری ها و میکروب های گوشت خام قرار میدهد.

تریشینوز (Trichinosis) و کرم گوشت (and pork tapeworm) به ندرت در گوشت خوک یافت می شوند اما هرچقدر هم که احتمال وجود آن ها در گوشت خوک کم باشد امتحان شانس خود با خوردن این گوشت نباید صورت گیرد. در عوض طبخ گوشت خوک در حد متوسط باعث خنثی شدن همه میکروب ها و کرم های موجود در آن شده و سلامتی شما را تضمین می کند.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. لوبیا قرمز

لوبیا قرمز در حالت خام خود حاوی نوعی سم به نام لکتین می باشد که با خیساندن لوبیاها در آب حداقل به مدت 5 ساعت این سم قبل از پخت از بین می رود.

آب باعث از بین رفتن سم لکتین لوبیای قرمز می شود.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. ریواس

خوردن خام خود ریواس همیشه خطرناک نیست اما برگ های آن چرا. همیشه از برگ های ریواس دوری کنید و بلافاصله پس از جدا کردن از ساقه دور بریزید.

برگ های این سبزی حاوی سمی به نام اگزالیک اسید است که آسیب جدی به کلیه می رساند و مصرف زیاد آن منجر به مرگ می شود.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. هسته یا دانه سیب ، انبه ، هلو ، گلابی و زردآلو

با خوردن یک سیب ، انبه ، هلو ، گلابی و زردآلو ممکن است یک دانه از آن نیز خورده شود. هسته این میوه ها نرم و قابل انعطاف به نظر می رسد اما اغلب حاوی یک ماده شیمیایی شناخته شده به نام آمیگدالین می باشد که می تواند در بدن انسان سیانور تولید کند.

سیانور می تواند یک سم مرگبار باشد اگر در مقادیر زیادی خورده شود. این سم ممکن است دیر اثر کند و قبل از بروز هرگونه علائمی شما حجم بالایی از آن را خورده باشید.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. یوکا

یوکا یک ریشه خوراکی است که در بسیاری از کشورها در سراسر دنیا محبوب می باشد. این ریشه سرشار از سم سیانور بوده و به هیچ وجه نباید خام خورده شود. برگ های گیاه نیز سمی هستند و تحت هیچ شرایطی نباید خورده شوند.

برای مصرف ریشه ابتدا باید خشک شده، در آب خیسانده شود ، شسته شده و پس از آن پخته شود. این ریشه همانند سیب زمینی سرشار از نشاسته است و می توان در پوره به همراه سیب زمینی استفاده کرد.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. چایا (برگ یک درخت اسپانیایی)

چایا یک ماده غذایی فوق العاده است که بسیاری از کارشناسان مواد غذایی به آن علاقمند نیستند. برگ سبز این سبزی مانند اسفناج می باشد ام خام آن باید در مقدار بسیار کمی خورده شود زیرا حاوی غلظت بالایی از سیانور است. با این حال اگر این سبزی به مدت 5 دقیقه پخته شود سم آن خنثی می شود.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. گوشت چرخ کرده

گوشت گاو را می توان خام خورد اما گوشت چرخ کرده آن را نه. در طی مراحل چرخ کردن گوشت در معرض باکتری ها قرار می گیرد. و باکتری به نام E. coli به راحتی در آن نفوذ می کند که موجب دل درهای شدید و حتی بستری شدن در بیمارستان می شود.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

  1. خمیر کوکی

خمیر اولیه کوکی حاوی موادی است که حتما باید پخته شده باشد. از جمله این مواد می توان تحم مرغ را نام برد که مصرف خام آن می تواند موجب بیماری سالمونلا شود.

مواد غذایی که نباید خام مصرف شوند

 

 

 مطالب مرتبط

 

کدام روغن برای کدام شیوه طبخ تنخا راه گرفتن تخلیه زیتون مواد غذایی که نباید دوباره گرم شوند
کدام روغن برای کدام شیوه طبخ تنها راه گرفتن تلخی زیتون مواد غذایی که نباید دوباره گرم شوند

 

×