ورود به فروشگاه اینترنتی
نکاتی در مورد نگهداری تجهیزات رستوران
۰۷آذر

نکاتی در مورد نگهداری تجهیزات رستوران

نحوه نگهداری تجهیزات

تجهیزات رستوران به طور معمول برای استفاده‌های طولانی و با قابلیت دوام بالا طراحی می‌شوند. این تجهیزات باید به طور صحیح کار کنند تا صنایع غذایی بتوانند به طور مداوم به کار خود ادامه دهند. چنانچه از تجهیزات رستوران به درستی و به طور مرتب نگهداری نشود، ممکن است به طور ناگهانی خراب شوند و فروش رستوران را متوقف سازند. بهره‌برداری درست از سرمایه‌گذاری انجام شده برای تجهیزات رستوران نکته بسیار مهمی است. در این جا نکاتی را ذکر می‌کنیم که می‌تواند در دراز مدت مفید بوده و از هزینه‌های رستوران شما بکاهد.


بررسی کتابچه راهنمای تجهیزات رستوران

معمولا بسیاری از تجهیزات رستوران نیازهای مراقبتی و جابه‌‎جایی خاص خود را دارند. توصیه می‌شود، برای این کار حتما کتابچه راهنمای هر کدام از تجهیزات را به دقت بخوانید تا دقیقا از نحوه عملکرد و نگهداری آن‌ها آگاه شوید.

تعمیر تجهیزات خراب

تجهیزات رستوران و اجزای آن‌ها پس از سال‌ها استفاده فرسوده خواهند شد. هنگامی که یکی از تجهیزات یا قطعات آن‌ها دچار مشکل شود و یا در آن‌ها خرابی ایجاد گردد، بسیار مهم است که بلافاصله توسط یک تکنسین حرفه‌ای و مجرب تعمیر شود. نگهداری درست و تعمیر به موقع تجهیزات باعث می‌شود تا رستوران شما برای سال‌های متمادی بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد.

تمیز کردن و ضد عفونی کردن

تمیز کردن تجهیزات رستوران باعث می‌شود تا ذرات مواد غذایی، آهک و زنگ‌زدگی دستگاه‌ها از بین بروند. این ذرات ممکن است باعث خرابی این تجهیزات شوند. فرسودگی و خرابی‌های ناشی از کثیف بودن تجهیزات رستوران به مرور زمان اتفاق می‌افتند. با این حال، شما با تمیز کردن مرتبط تجهیزات و دستگاه‌های رستوران خود می‌توانید خطر این نوع خرابی‌ها را کاهش داده و عمر تجهیزات را طولانی‌تر کنید. سعی کنید وسایل ساخته شده از استیل ضدزنگ را با آب صابون تمیز کنید. اگر از نحوه صحیح تمیز کردن و ضدعفونی کردن برخی دستگاه‌ها مطمئن نیستید، بهترین راه بررسی کتابچه راهنمای دستگاه یا تماس با افراد متخصص است.

برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری حرفه‌ای

برای انجام برنامه‌ریزی منظم و دقیق در مورد تجهیزات پخت و پز یا یخچال‌ها با یک تکنسین تعمیرات حرفه‌ای تماس بگیرید. این امر نه تنها جزو اقدامات ایمنی محسوب می‌شود، بلکه از طریق آن می‌توانید عملکرد تجهیزات رستوران خود را در بهترین حالت نگه دارید و از وقفه‌های کاری غیر منتظره جلوگیری کنید.

نگهداری تجهیزات عمومی رستوران‌ها

نگهداری منظم از تجهیزات و وسایل رستوران‌ها و آشپزخانه‌های تجاری از اهمیت فراوانی برخوردار است. بازرسی یخچال، فریزر، کولر، سرخکن و دستگاه گریل می‌تواند باعث کاهش خرابی‌های آن‌ها شود. در زمینه ارائه خدمات غذایی، از دست رفتن زمان معادل از دست رفتن درآمد است.
حال به توضیح نکات مهم در مورد برخی از تجهیزات رستوران‌ می‌پردازیم.

تجهیزات برودتی (یخچال و فریزر)

• فیلترهای هوا – باید برنامه درستی برای بررسی فیلترهای هوا در کلیه یخچال‌ها، دستگاه‌های یخ‌ساز و کولرها وجود داشته باشد. با جمع شدن گرد و غبار و گریس در فیلترهای هوای دستگاه‌ها، جریان ورودی هوا به دستگاه کاهش می‌یابد و از تهویه مناسب آن جلوگیری می‌کند. اگر متوجه خرابی و کثیفی فیلتر هوای دستگاه شدید، حتما آن را در اسرع وقت با یک جاروبرقی تمیز کرده و یا از روش‌های رفع مواد چرب از فیلترها استفاده کنید. این کار همچنین به راندمان انرژی و مصرف برق تجهیزات رستوران نیز کمک خواهد کرد.

• واشر درب‌ها – ترک و پارگی در اطراف واشر درب‌ها باعث نشت هوا می‌شود. ترک‌ها و خرابی‌های واشر درب‌ها باید به سرعت ترمیم شوند و قطعات متحرک و متصل به واشرها نیز حتما باید تمیز نگه داشته شوند. گریس، مواد چرب و گرد و غبار می‌تواند به واشرها آسیب برساند و باعث ایجاد وقفه‌های غیر منتظره در کار گردد.

سرخکن‌ها

  • بازرسی هرگونه نشت گاز – بازرسی دستگاه‌ها برای بررسی وجود نشتی گاز باید هر ۴ تا ۶ هفته انجام شود.
  • تمیز کردن فن‌های احتراق – فن سرخکن‌ها باید حداقل یکبار در ماه تمیز شوند.
  • شست و شوی سرخکن‌ها با آب داغ – انجام این کار به صورت هفتگی می‌تواند به جلوگیری از رسوب کربن و ایجاد چربی و محافظت از کیفیت مواد غذایی کمک کند.

فرها و گریل‌ها

  • تمیز کردن سطوح فرها، فیلترهای چربی و مشعل‌ها – هر یک از سطوح باید بعد از هر بار استفاده تمیز شود. بهتر است به صورت ماهانه نیز اطراف سطوح فرها به صورت دقیق نظافت شوند.
  • تمیز کردن دودکش فرها و گریل‌ها – فیلترها و دودکش‌های کثیف باعث جلوگیری از جریان هوا می‌شوند. در صورت خرابی فیلترها باید به سرعت آن‌ها را تعویض کرد.
×