ورود به فروشگاه اینترنتی
نخستین پیتزا فروشی ایران
۲۴آذر

نخستین پیتزا فروشی ایران

تاریخچه

در کشور ما، اولین پیتزافروشی اوایل دهه 40 شمسی در خیابان «نوفل لوشاتو» به نام «پیتزا داوود» افتتاح شد. این رستوران کوچک و جمع و جور که هنوز هم به همان روال و شیوه سابق مشغول کار است، پاتوق جماعت آمد و فرنگ رفته ای شد که برای خوردن این غذای عجیب و نامتعارف که شباهت زیادی به شیرینی داشت، سر و دست می شکستند.


به تدریج پیتزا فروشی های دیگری هم در مناطق شمالی تهران راه اندازی شد و در کمال تعجب پیتزا در مدتی کمتر از دو دهه، جای خود را در برنامه غذای ما ایرانی ها باز کرد و تبدیل به غذایی مشهور و پرطرفدار شد. در حال حاضر می توانید پیتزافروشی های معروف و شلوغ را در هر خیابان فرعی و کوچه بن بستی پیدا کنید.

در اینکه پیتزا متعلق به کدام کشور است، اختلاف زیادی به ویژه بین ایتالیایی ها و یونانی ها وجود دارد. ایتالیایی ها این غذا را کاملا سنتی و متعلق به خودشان می دانند. این قضیه به قدری جدی است که براساس مصوبه پارلمان ایتالیا فهرستی وجود دارد که در صورت عدم رعایت نکات مندرج در آن، پیتزای تهیه شده ایتالیایی محسوب نمی شود. از سوی دیگر یونانی ها با ارائه مدرک و سند تاریخی پیتزا را نوعی غذای صددرصد یونانی ها با ارائه مدرک و سند تاریخی پیتزا را نوعی غذای صددرصد یونانی می دانند که حتی ریشه نام آن از واژه «پیتا» گرفته شده که نان محلی و معروفی است که با روغن زیتون، پنیر و سبزیجات ارائه می شود.

این نان پرملات در کشورهای همسایه هم قرن هاست با نام مشابه به دست مشتری می رسد. به طور مثال در ترکیه نانی مشابه و با تاپینگ سس گوجه فرنگی، گوشت چرخ کرده، ادویه و سبزیجات ارائه می شود که «پیده» نام دارد. غذاهایی مشابه پیتزا در سایر کشورهای منطقه بالکان و مدیترانه هم وجود دارد. بنابراین بهتر است پیتزا را خوراکی «مدیترانه ای» بدانیم اما واقعیت این است که آنچه مردم سراسر جهان به عنوان پیتزا می شناسند ریشه «ایتالیایی» دارد اما پس از تولد آن در ایتالیا، مردم سراسر جهان آن را به یکدیگر معرفی کرده و به این ترتیب پینزا از ایتالیا به سرزمین های دیگر مسافرت کرد.

 

 

مطالب مرتبط :

تاریخچه پیتزا محبوب ترین پیتزاها اشتباهات رایج هنگام پخت پیتزا چیپس پیاز به روش رستوران ها
تاریخچه پیتزا محبوب ترین پیتزاها اشتباهات رایج هنگام پخت پیتزا چیپس پیاز به روش رستوران ها

 

 تمامی مطالب متعلق به سایت تک آشپزخانه می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

×