ورود به فروشگاه اینترنتی
سرخ کن صنعتی
۲۵بهمن

مرغ، بوقلمون، دونات، سیب‌ زمینی و حلقه‌ های پیاز نمونه‌ هایی از غذاهای هستند که می‌توانند به روش سرخ کردن عمیق یا غوطه ورسازی در روغن داغ پخته شوند. در حالی که این موارد اغلب از رستوران‌ ها خریداری می‌شوند، اما سرخ کردن عمیق یک راه محبوب برای آشپزی در آشپزخانه‌ های خانگی نیز محسوب می‌شود.

با این حال، سرخ کردن عمیق در روغن داغ ممکن است بسیار خطرناک باشد. روغن داغ می‌تواند افراد را بسوزاند و آتش‌ سوزی ایجاد کند. اگر غذا به درجه حرارت مطلوب نرسد، می‌تواند انواع بیماری‌ ها را ایجاد کند. 


سرخ کردن عمیق چیست؟

سرخ کردن عمیق یک روش پخت و پز است که می‌تواند برای تهیه غذاهایی مانند مرغ سرخ شده، سیب‌ زمینی سرخ کرده و قارچ و پیاز سرخ شده استفاده شود. این روند شامل غوطه ور کردن غذا در روغن بسیار داغ تا زمانی که حداقل دمای داخلی را به حداقل برساند، است، که غالبا این روش پخت به وسیله‌ ی سرخ‌ کن‌ های صنعتی در فست فود‌ها و رستوران‌ ها صورت می‌گیرد.

سرخ‌ کن‌ ها یکی از مهم‌ ترین و ضروری‌ ترین وسایل به کار گرفته شده در تجهیزات فست فود‌ می‌باشد. هنگامی که مواد غذایی در سرخ‌ کن به طور عمیق سرخ می‌شوند، به طور خاص، خارج آن را گرم و ترد و مرکز آن را کاملا پخته شده به شما تحویل می‌دهد. فرایند سرخ شدن عمیق بسیار سریع است و هنگامی که به درستی انجام می‌شود، باکتری‌ ها را نیز از مواد غذایی از بین می‌برد.

خطرات سرخ کردن مواد غذایی به روش عمیق

دمای روغن در روش سرخ کردن عمیق می‌تواند به بیش از 400 درجه فارنهایت برسد. هنگام پخت‌ و‌ پز در این درجه حرارت، برای جلوگیری از سوزاندن خود و یا شروع آتش‌ سوزی، اقدامات ایمنی شدید باید در نظر گرفته شود. روغن پخت‌ و‌ پز نیز مانند روغن‌ های دیگر، یک مایع قابل اشتعال است.

برای جلوگیری از آتش‌ سوزی در آشپزخانه صنعتی رستوران، فست فود یا خانه، از تماس مستقیم با شعله‌ های آتش اجتناب کنید.

به علت احتمال وقوع چنین حوادثی، توصیه می‌شود که همواره یک کپسول آتش‌ نشانی برای آشپزخانه در دسترس خود داشته باشید. وجود مایعاتی نظیر آب نزدیک سرخ‌ کن‌ ها و حین سرخ کردن عمیق بسیار خطرناک است.

هنگامی که آب با روغن بسیار گرم (حدود 350 درجه فارنهایت) برخورد می‌کند، آب به سرعت به بخار فوق العاده گرم تبدیل می‌شود و به سرعت گسترش می‌یابد، که این بخار می‌تواند روغن را درهم بشکند و آسیب‌ های جسمی زیان‌ باری را برای افراد رقم زند. بنابراین هرگز اجازه ندهید آب به روغن گرم برسد،

در صورت آتش سوزی، هیچ وقت از آب استفاده نکنید. استفاده از آب می‌تواند منجر به گسترش پاشیده شدن روغن داغ در محیط شود. یک آتش خاموش‌ کن آشپزخانه یا استفاده از یک درب فلزی بهترین راه برای خاموش کردن یک آتش حاصل از تماس آب با روغن است.

آماده سازی دستگاه سرخ کن

  • اگر در آشپزخانه‌ صنعتی خود یک سرخ کن دارید، قبل از استفاده از دستگاه، دستورالعمل‌های مربوط به راهنمای استفاده را بخوانید.
  • اگر سرخ کن ندارید، از یک ظرف بزرگ، سنگین و عمیق فلزی برای سرخ کردن استفاده کنید. با این حال از استفاده از چدن به عنوان ظرف سرخ کن اجتناب کنید چرا که زودتر از فلزات دیگر در واکنش با روغن داغ تجزیه می‌شود.
  • خرید و آماده‌سازی تمام مواد مورد نیاز برای سرخ کردن عمیق قبل از استفاده از دستگاه
  • داشتن یک کپسول آتش خاموش‌کن به عنوان یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی در نزدیکی محل فعالیت
  • قبل از اینکمه مخزن دستگاه را با روغن پر کنید، مطمئن شوید که سرخ کن، دور از منابع آب است و کاملا خشک شده است.


استفاده از چه نوع روغنی برای سرخ کن ها توصیه می‌شود؟

تمام روغن‌ ها دارای یک نقطه دود در دمای خاصی هستند. در نقطه دود، مولکول‌ های روغن شروع به شکستن می‌کنند و می‌توانند طعم و بوی نا مطبوع ایجاد کنند. روغن‌ های زیر دارای نقطه دود بالا هستند و برای سرخ کردن عمیق استفاده می‌شوند: بادام زمینی، کلزا، ذرت، دانه انگور، گلرنگ، گل آفتابگردان و سبزیجات.

تدابیر لازم در حین کار با سرخ کن

اگر از یک سرخ کن به عنوان تجهیزات فست فود استفاده می‌کنید، از کاربرد سبد سرخ کردن غافل نشوید چرا که می‌تواند مانع از جذب بیش از حد روغن توسط مواد غذایی شود.

برای جلوگیری از پاشیدن روغن یا سوزاندن خود، سبد سرخ کن را لمس نکنید.

از آنجا که سرخ کردن یک فرآیند بسیار سریع در پخت‌ و‌ پز است، در صورت عدم دقت کافی، در صورتی که سرخ کردن چند دقیقه طول بکشد و بیش از حد طولانی شود، غذا می‌تواند به سرعت سیاه شده، بسوزد و به یک خطر بالقوه آتش سوزی تبدیل شود.

اگر شما برای خارج کردن غذا از روغن از قاشق یا چنگال استفاده می‌کنید، هرگز از پلاستیک استفاده نکنید چرا که برخی از پلاستیک‌ ها می‌توانند به راحتی در روغن داغ ذوب شوند.

در صورت استفاده از سرخ کن، سبد را حذف نکنيد.

هرگز درجه حرارت داخلی غذا را در حالی که در روغن داغ فرو رفته است، آزمایش نکنید چرا که این کار هم خطرناک است و هم دقت کافی را در خوانش دما ندارد.

×