ورود به فروشگاه اینترنتی
آشپزخانه های قدیمی بمب های ساعتی!
۱۱آذر

آشپزخانه های قدیمی بمب های ساعتی!

دانستنی های فنی آشپزخانه

هدف از این مقاله برجسته سازی مسائل مربوط به ایمنی کار و ترویج یک زبان مشترک بین صاحبان مشاغل و مشاوران و متخصصان این صنعت و همچنین درک مسئولیت های حاصل از همه شرکت کنندگان در زنجیره تامین از طراحی و نصب و راه اندازی تا عملیات نگهداری می باشد.


با ظهور صنعت غذایی از سال ها پیش بسیاری از صاحبان مشاغل از خطرات احتمالی کسب و کار خود بی اطلاع هستند.

پیشگیری و کنترل خطرات، تضمینی بر ادامه تجارت آن ها می باشد. آسیب های مستقیم ناشی از این خطرات تنها شامل زمان نمی باشد بلکه شامل اختلال در کار و برنامه های تولید، وفاداری مشتریان و اعتبار کسب و کار نیز می باشد.

آتش سوزی در رستوران ها معمول است و از آشپزخانه ها شروع می شود.

شایع ترین علت انتشار آتش سوزی در آشپزخانه های صنعتی از طریق کانال های خروجی هوا می باشد که بدون در نظر گرفتن سیستم های چربی گیر و استانداردهای لازم اجرا شده اند. این امر احتمال خطر آتش سوزی کل ساختمان را افزایش می دهد.

آتش سوزی در آشپزخانه های صنعتی در یک لحظه آغاز شود و به سرعت انتشارمی یابد و ممکن است به تمام نقاط ساختمان انتقال یابد. ترکیب این محیط پرسرعت و تحت فشار با حجم زیادی مواد قابل اشتعال، شعله های آتش و منابع گرما به سادگی خطر آتش سوزی را افزایش می دهد.

  1. استفاده از کانال های با قطر دایره به جای کانال های زاویه دار
  2. عبور کانال ها از مسیری که کمترین شکست را متحمل شود. (هر شکست در کانال ها علاوه بر کم کردن سرعت جریان هوا فضای مناسبی برای تجمع چربی می باشد.)
  3. اتصال کانل فرعی به کانال اصلی حتما با شیبی متصل به یک دریچه خروجی برای انتقال گریس همراه باشد تا بتوان به صورت هفتگی یا ماهانه حجمی از روغن جمع شده در کانال های فرعی را خارج کرد.
  4. فیلتر هود ها به صورت مستمر تمیز گردد.

تصویر فوق دریچه خروجی کانال اگزاست یکی از رستوران های محبوب است که با رعایت تمام مسائل ایمنی و استاندارهای اجرایی، شاهد تجمع این حجم از روغن در آخرین دریچه خروجی هوای اگزاست آن هستیم. به سادگی می توان حجم روغن جمع شده در جداره های ابتدایی و میانی که دسترسی به آن ها تقریبا نا ممکن می باشد را تخمین زد. این حجم از روغن قابل اشتعال در داکت های اصلی ساختمان که معمولا از قلب ساختمان و از کلیه طبقات عبور کرده و به بام رسیده است مانند یک شاه رگ عبور دهنده آتش عمل خواهد کرد و در کوتاه ترین زمان آتش را به کل ساختمان انتقال خواهد داد.

با رعایت مسائل ایمنی در فرآیند اجرا و نگهداری کانال های اگزاست می توان تا حد زیادی از وقوع یک فاجعه در آشپزخانه های صنعتی جلوگیری کرد.پاک سازی کانال ها به صورت دوره ای ، اجرای صحیح کانال ها با سیستم های چربی گیر ، استفاده از کانال با مقطع دایره ای به جای کانال های مستطیلی ، عبور کانال های اصلی از مسیری که کمترین شکست را متحمل شود و... تضمینی بر سلامت بیزنس شما می باشد.

گرداورنده: آقای مهندس بهنود

×