ورود به فروشگاه اینترنتی
انتخاب فر مناسب
۱۵تیر

انتخاب فر مناسب

تکنیک های توسعه

چگونه یک فر پیتزا مناسب برای آشپزخانه صنعتی خود انتخاب کنید

برای هر پیتزا فروشی چه زنجیره و یا مستقل، به سادگی و بدون فکر کردن مشخص است که فر پیتزا از مهم ترین تجهیزات خط پخت پیتزا است، فر پیتزا خون زندگی فست فود شما است. در واقع فر پیتزا سنگ بنا و اساسی برای ساخت یک پیتزا فروشی و سرپا نگه داشتن آن است. اما دانستن این نکته مهم است که انتخاب یک فر پیتزا مناسب به عوامل گوناگونی بستگی دارد. چند عامل است که قبل از تصمیم گیری برای خرید فر پیتزا فست فود و حتما باید بررسی کنید.


 

4 نوع اصلی فر که با آن پیتزا پخت می شود عبارتند از فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردان) ، فر پیتزا صندوقی ( فر پیتزا سنگی و یا فر پیتزا ایتالیایی) ، فر پیتزا ریلی (فر پیتزا امریکایی) و فر پخت ترکیبی ( فر کامبی).

از لحاظ کیفیت پخت پیتزا توافق عمومی در صنعت پیتزا این است که فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردان) پیتزای با کیفیت تری ارایه می دهد پس از آن فر پیتزا صندوقی ( فر پیتزا سنگی ، فر پیتزا گردون و یا فر پیتزا ایتالیایی) ، بعد از آن فر پیتزا ریلی (فر پیتزا امریکایی) و فر پخت ترکیبی ( فر کامبی) قرار دارد. همان طور که در بالا گفته شد مشکل انتخاب یک فر مناسب برای کسب و کار شما به راحتی قابل حل نمی باشد. باید در نظر بگیرید که:

  • چقدر پیتزا پخت میزنید،
  • چقدر فضا دارید،
  • چه نوع پیتزایی می خواهید بپزید
  • چقدر پول می خواهید خرج کنید.

مقاله زیر به شما کمک می کند هر یک از فر ها برای چه شرایطی مناسب هستند.

 

فر پیتزا گازی در مقابل فر پیتزا برقی

فر ریلی (فر لینکلن Lincoln)، فر صندوقی (فر کوپونه Cuppone) و فر پخت ترکیبی (فر رشنال Rational) در مدل های گازی و برقی موجود هستند. اگرچه اختلافات جزیی بین فر پیتزا برقی و فر پیتزا گازی وجود دارد، کار کردن با یک فر پیتزا گازی برای پخت با حجم بالا و پیتزاهای سنتی بهترین انتخاب است. در فر پیتزا گازی خمیر پیتزا شما ترد می شود و سطح پیتزا به طور یکنواخت پخته می شود.

انتخاب فر پیتزا گازی و فر پیتزا برقی به شرایط آشپزخانه صنعتی شما بستگی دارد. اگر شما به گاز شهری و یا پروپان مایع دسترسی ندارید پس فر پیتزا برقی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. مانند فست فودهای سیار که دسترسی به گاز ندارند.


فر پخت پیتزا

چقدر پیتزا میخواهید پخت بزنید 

 

پخت شما کم است

فر پخت ترکیبی (فر کامبی ، فر رشنال Rational) ، تعداد کمتری پیتزا در مقایسه با سایر فرهای پیتزا در مدت زمانی مشخص بیرون می دهد. عموما 6 تا 20 طبقه در داخل هر دستگاه قرار دارد که در داخل هر طبقه 1 یا 2 پیتزا با قطر 30 سانتی متر می توان قرار داد. معمولا هر دستگاه فر پخت ترکیبی (فر کامبی ، فر رشنال Rational)  پنج تا شش دقیقه زمان برای پخت کامل یک پیتزا نیاز دارد. این زمان به دمای پخت و تعداد پیتزای داخل فر کامبی بستگی دارد، اگرچه مقداری از حرارت با باز کردن درب فر برای درآوردن پیتزا از دست می رود ، اما عموما فر پخت ترکیبی (فر کامبی) به گونه ای طراحی شده است که با این اثر مقابله کرده و دمای از دست رفته خود را بازیابند.  اصولا فر پخت ترکیبی (فر رشنال Rational)  برای آشپزخانه های صنعتی مناسب است که لزوما یک پیتزا فروشی در نظر گرفته نمی شوند اما در منو خود پیتزا نیز دارند.

 

پخت شما در حد متوسط است

فر پیتزا صندوقی (فر پیتزا کوپونه Cuppone) تعداد بیشتری پیتزا از فر پیتزا ریلی (فر پیتزا لینکلن Lincoln) بیرون می دهد. هر طبقه از فر پیتزا صندوقی (فر پیتزا کوپونه Cuppone) به طور معمول ظرفیت پخت 8 الی 10 پیتزا با قطر 35 سانتی متر را دارد و زمان پخت در حدود 3 الی 4 دقیقه است. پیتزاها نیاز دارند که مانیتور شوند و در این بین حرارت از دست می رود. یکی از راه های افزایش سرعت پخت پیتزا با دستگاه فر صندوقی (فر پیتزا کوپونه Cuppone) افزایش تعداد طبقات این فر می باشد. می توان تا 2 یا 3 طبقه فر صندوقی (فر پیتزا کوپونه Cuppone) را بر روی یکدیکر قرار داد.

فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردون)  و فر پیتزا صندوقی ( فر پیتزا سنگی) ، از دو جهت مشابه یکدیگر هستند فضای پخت آن ها محدود است و زمان پخت طولانی تر می شود. اگرچه برخلاف فر پیتزا صندوقی ( فر پیتزا سنگی) ، فر پیتزا تنوری (فر پیتزا کوپونه Cuppone) تنها دارای یک پلت فرم پخت و پز است که از لحاظ اندازه از فر صندوقی ( فر پیتزا سنگی) بزرگ تر است اما فر صندوقی پیتزا ( فر پیتزا سنگی) قابلیت قرار دادن 5 تا 6 دستگاه بر روی یکدیگر را دارد که فضای بیشتری را برای پخت پیتزا ایجاد می کند. به طورکلی یک فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردان) قابلیت پخت 10 تا 12 پیتزا همزمان را در دمای مناسب دارد. پخت پیتزا در فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردان) در کمتر از 5 دقیقه انجام می گیرد، همچنین اگر حرارت در فر پیتزا تنوری (فر پیتزا ایتالیایی) مناسب باشد، بازیابی حرارت در زمان خیلی کوتاهی به طول می انجامد.

 

پخت شما زیاد است

اگر پخت پیتزا در حجم بالا جزو اولویت های شماست پس به یک فر پیتزا ریلی (فر ریلی Lincoln) نیاز دارید. یکی از ویژگی های فر پیتزا ریلی (فر ریلی Lincoln) داشتن یک برنامه پخت مداوم است که به شما اجازه می دهد به همان سرعتی که می خواهید پیتزا بپزید. پس از قرار دادن پیتزاها روی ریل های فر ریلی (فر امریکایی) با دادن زمان و سرعت مناسب بقیه کار را دستگاه انجام می دهد.  کل زمان پخت برای هر پیتزا در حدود 4 الی 5 دقیقه است. هم چنین به دلیل اینکه پیتزا از طریق گرمایش ثابت پخته می شود پس زمانی هم برای بازیابی حرارت صرف نمی شود.

 

چقدر فضای خالی دارید

 

اگر فضای شما کم است

در مقایسه با 3 فر دیگر فر پخت ترکیبی (فر کامبی ، فر رشنال Rational) فضای کمتری اشغال می کند. یکی از این فرها در حدود 15 تا 60 فوت مکعب فضا اشغال می کند که این برای رستوران هایی که با کمبود فضا مواجه اند بسیار مناسب است. در برخی از آشپزخانه های صنعتی که فضای کم عرض با ارتفاع زیاد دارند فضای کف بسیار ارزشمند است تا وسایل دیگر نیز قرار بگیرند.

 

اگر فضای شما متوسط است

فر پیتزا صندوقی (فر پیتزا کوپونه Cuppone) برای پیتزا فروشی هایی که فضای کوچکی دارند و یا صاحب فست فود می خواهد فضا را به سایر تجهیزات فست فود اختصاص دهد ایده آل است. بدیهی است که به تعداد طبقات فر پیتزا و فضا بستگی دارد اما یک فر پیتزا صندوقی 4 طبقه می تواند فضایی در حدود 160 فوت مکعب را پر کند.

 

اگر فضای شما بزرگ است

فر پیتزا ریلی (فر امریکایی) به فضای زیادی نیاز دارد. فضایی برای ورود و خروج ریل فر ریلی به داخل دستگاه نیاز است. همچنین بیشتر فرهای ریلی به اندازه ای عریض هستند که 2 پیتزای بزرگ در کنار هم قرار گیرند. این بدین معناست که شما به فضای زیادی از کف برای قرار دادن یک فر پیتزا ریلی (فر امریکایی) در آشپزخانه صنعتی خود نیاز دارید. یک فر ریلی یک طبقه می تواند بیش از 150 فوت مکعب فضا بگیرد در حالی که در مدل های 3 طبقه به بیش از 330 فوت مکعب فضا نیاز است. اگر پیتزا فروشی شما فضای کافی را دارد فر پیتزا ریلی (فر لینکلن Lincoln)  ارزش خریدن را دارد.

مانند بقیه فرها، فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردون) نیز در سایزهای مختلف موجود است. با این حال این فر برخلاف سایر فرها متناسب با فضا نیز ساخته می شود. برای بیشتر رستوران ها جنبه نمایشی فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردون) از کاربرد آن بیشتر است. بنابراین فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردون) بیشتر جذب محور است پس آن را به اندازه کافی بزرگ می سازند و در معرض دید قرار می دهند. فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردون) می تواند از زمین تا سقف و پایه آن در حدود 30 فوت مکعب باشد. بار دیگر تاکید می شود که به فضای رستوران شما بسنتگی دارد اما فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردون) می تواند از سه نوع فر دیگر بزرگ تر باشد.

 

چقدر پول مایلیید صرف کنید؟

 

قیمت پایین

برای بیشتر مردم، عامل تصمیم گیری برای انتخاب خرید فر پول است. فر پخت ترکیبی (فر کامبی ، فر رشنال Rational) یک محدوده کلی قیمت از 1,000 تا 10,000 دلار دارد که باعث میشود مقرون به صرفه تر از دیگر فرهای پیتزا باشد. نگهداری و تعمیر فر پخت ترکیبی نسبتا ساده و ارزان است. شما می توانید توسط تمیز کردن روزانه داخل و مکش فن به صورت هفتگی هزینه ها را بکاهید و یا جایگزین تعمیر کنید. این عوامل باعث یک قدم بزرگ برای پیتزا فروشی ها با بودجه کم است.

فرهای قابل حمل و رومیزی قیمت های پایین تری با رنج قیمت 100 تا  11.000 دلار دارند. از انجا که این مدل ها سایز کوچکتری نسبت به فرهای قیمت پایین دارند ، آنها برای فست فودهای سیار ، غرفه های کوچک و دیگر مکان هایی که فضای محدودی دارند ایده ال ترند. بسیاری از فرهای پیتزای رومیزی می توانند روی یکدیگر یا روی سایر تجهیزات قرار داده شوند که باعث میشود شما از فضای محدود خود استفاده بیشتری بکنید.

 

قیمت متوسط

فر پیتزا ریلی (فر ریلی Lincoln) بسته به برند، سایز دستگاه شرایط و ویژگی های دیگری که دارد بین رنج 5.000 تا 30.000 دلار قیمت دارد. با این حال به دلیل اینکه بیشتر قطعات فر پیتزا ریلی (فر ریلی Lincoln) متحرک است امکان شکستن آن ها بیشتر وجود دارد. هر تعمیر و یا جایگزینی به یک تعمیرکار حرفه ای نیاز دارد. همچنین نظافت دستگاه (که باید هر روز انجام شود)، تعمیرات عمومی طولانی تر از فرهای دیگر انجام می شود.

تشابه فرهای پیتزا صندوقی رنج گسترده قیمت آن هاست. نکته اصلی که باعث می شود فر پیتزا صندوقی (فر پیتزا کوپونه Cupponeمقرون به صرفه تر باشد عمر طولانی و تعمیرات و نگه داری کم این دستگاه می باشد. فر پیتزا صندوقی می تواند سال های بسیار زیادی و حتی برای دهه ها مورد استفاده قرار گیرد، این بدین معنی است که این دستگاه ها ارزش فروش مجدد را دارند و در نهایت یک سرمایه گذاری بزرگ به حساب می آید. تعمیر و نگهداری آن به راحتی پاک کردن یک سوختگی و تمیز کردن سطح بیرونی آن است. به دلیل نداشتن قطعات متحرک احتمال شکستن قطعه ای در دستگاه و نیاز به تعمیرات حرفه بسیار کم است.

 

قیمت بالا

فرهای پیتزا تنوری به طور کلی گران ترین نوع از فرها هستند که برای نصب نیاز به یک فرد متخصص دارند. از فر پیتزا تنوری (فر پیتزا گردان) بیشتر در فست فودها و پیتزا فروشی های بزرگ استفاده می شود.

 

 

 

فر پیتزا گردون فر پیتزا ریلی فر صندوقی فر پخت ترکیبی
فر پیتزا تنوری(فر پیتزا گردون) فر پیتزا ریلی (فر پیتزا امریکایی) فر صندوقی (فر پیتزا ایتالیایی) فر پخت ترکیبی (فر کامبی)

 

تمامی مطالب متعلق به سایت تک آشپزخانه می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

×