ورود به فروشگاه اینترنتی
سس پستو
۰۱بهمن

سس پستو

اخبار

سس پستو جزو سس و رب میباشد که زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20 دقیقه طول می کشد. این سس برای پاستا بسیار کاربردی است.


می‌گویند واژه پستو یک جورهایی از کلمه «هاون و دسته هاون» می‌آید؛ به معنی کوبیدن و لهیدن. کلمه پستاره در ایتالیایی همان ساییدن و کوبیدن مواد است. معمولا در هاون از جنس سنگ مرمر با دسته چوبی همه چیز پچ می‌شود و به هم می‌پیچد.
پستو سبز و قرمز، سُس خوشمزه، دلنشین و دوست‌داشتنی ایتالیایی است که به شکل سنتی با همین کوبیدن‌ها و لهیدن‌ها در هاون درست می‌شود. هرچند شاید این روزها دستگاه‌های برقی جلوی همان چند کالری سوزاندن را برای کوبیدن مواد پر کرده‌ باشند اما می‌گویند ایتالیایی‌های سنتی همچنان پستو را در همین هاون‌های بزرگ و قدیمی‌شان درست می‌کنند.
پستو چند ماده ساده دارد و در ۱۰ دقیقه آماده می‌شود؛ یکی از بهترین هم‌نشین‌های پاستا، نان و ساندویچ. برای یک عصرانه با دوستانی بهتر از آب روان یا همراه با نوشیدنی خنک در یک عصر و شب گرم تابستانی، پستو یک آرام‌بخش است، یک کار راه‌انداز ساده و سالم و غذایی با عطر و بوی ریحان که هوش از سر آدم می‌برد.

 

مواد لازم برای سس پستو

دانۀ کاج Pine nuts               نصف پیمانه
ریحان تازه                          4 پیمانه
پنیر پارمزان رنده شده                نصف پیمانه
سیر                                1 حبه
نمک و فلفل                        به میزان لازم
روغن زیتون                       ½ پیمانه

 

طرز تهیه سس پستو


فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود. دانه های کاج (یا گردو) را روی سینی فر می ریزیم و آن را به مدت 5 الی 8 دقیقه در فر قرار می دهیم تا طلائی رنگ شده و بو داده شوند. سپس آنها را از فر خارج می کنیم و می گذاریم خنک شود.

در دستگاه غذاساز، دانه های کاج بو داده (یا اگر در دسترستان نبود گردو هم می توانید استفاده کنید)، ریحان تازه، پنیر پارمژان رنده شده و سیر را می ریزیم و به میزان لازم نمک و فلفل به آنها می افزاییم و سپس آنها را کاملاً مخلوط می کنیم تا مواد کاملاً له شوند (در صورت تمایل می توانید از خرد شدن کامل مواد جلوگیری نموده تا دانه های کاج (یا گردو) بصورت کرانچی (درشت خرد شده) باقی بماند). در این مرحله، سرعت غذاساز را روی کند می گذاریم و روغن زیتون را کم کم به پستو اضافه می کنیم. وقتی مواد کاملاً یکدست شد، سس پستو آماده است.

این سس را با پاستای پخته سرو می کنند. پستو را می توانید در یخچال به مدت بیشتر از 3 روز نگهداری کنید. باید روی آن را با پلاستیک بپوشانید و آن را پرس کنید. پستو در مدت 15 الی 20 دقیقه آماده می شود و این مقدار مواد اولیه برای تهیه ¼ 1 پیمانه پستو مناسب است.

 
پستو روسو یا پستو سرخ:

پستو قرمز، ریشه سیسیلی دارد که به آن گوجه‌فرنگی اضافه می‌شود. بادام به جای دانه کاج می‌آید و اندازه ریحان کمتر

در بعضی مناطق کمی نعنا هم به این مواد اضافه می‌کنند. بیرون از ایتالیا این سس با تغییرات و تنوع زیادی درست می‌شود. مثلا آرگولا یا منداب به جای ریحان می‌آید یا گشنیز و پوست لیمو و زیتون سیاه هم با مواد اصلی ترکیب می‌شود.

پستو کالابریا مربوط به منطقه دیگری در ایتالیاست که رنگ روشن‌تری دارد و با فلفل دلمه‌ای کبابی و فلفل سیاه همراه است که مزه‌اش را تند و تیزتر می‌کند.

 

مطالب مرتبط :

سس سویا مرینیت سس انار مرینیت تریاکی
سس سویا مرینیت سس انار مرینیت تریاکی

 

 

×