ورود به فروشگاه اینترنتی
پاستا محبوب ترین غذا در دنیا
۱۶آذر

پاستا محبوب ترین غذا در دنیا

اخبار

بررسي نهادهاي بين‌المللي نشان داده‌اند پاستا محبوب‌ترين غذاي جهان و جزو رژيم غذايي بيشتر ساکنان کره زمين است اما راز محبوبيت اين غذا در چيست؟


در حالي که بيشتر مردم جهان ميان گونه‌هاي مختلف پاستا - فتوچيني، فوسيلي و فارفال - تفاوتي قائل نيستند، تعداد زيادي از عاشقان پاستا، بشقاب پر از اسپاگتي بلونز‌شان را با لذت فراوان مي‌خورند...


بريتانيايي‌ها با ترکيب موادي مانند ماهي تن، پاستا و ذرت، غذاي خوشمزه‌اي درست مي‌کردند که طرفداران فراواني داشت اما از ابتداي دهه 1960 ميلادي تا امروز اسپاگتي بلونز، اين غذاي خوشمزه را شکست داده و جزو رژيم غذايي خانواده‌ها و کودکان اين کشور شده‌است.

بررسي نهادهاي معتبري مثل «آکسفام» نشان مي‌دهد پاستا، برنج و پيتزا را پشت‌سر گذاشته و در بيشتر کشورهاي جهان از جمله برزيل، آفريقاي جنوبي، گواتمالا، فيليپين، کشورهاي اتحاديه اروپا، آمريکا و ... پرطرفدارترين ماده غذايي است.

سازمان تجارت جهاني، چندي پيش با انتشار گزارشي اعلام کرد ونزوئلا با پشت‌سر گذاشتن ايتاليا بزرگ‌ترين مصرف‌کننده پاستا در جهان است و کشورهاي ديگر مانند تونس، شيلي و پرو در رتبه‌هاي ديگر قرار دارند. تحليلگران بازار موادغذايي با اشاره به رشد فروش پاستا از 13 ميليارد دلار در سال 2003 به 16 ميليارد دلار در سال 2010، پيش‌بيني مي‌کنند فروش جهاني اين محصول در سال 2015 با افزايشي 3 ميلياردي به 19 ميليارد دلار برسد.

فروش اين ماده غذايي در سال 2009 در بريتانيا به 282 ميليون پوند رسيد. تحليلگران بازار معتقدند به‌زودي فروش اين ماده غذايي در اين کشور اروپايي به 800 ميليون پوند برسد. دکتر ونست چيپ، از انجمن غذاهاي ايتاليايي بريتانيا مي‌گويد: «اين غذا به‌دليل قيمت ارزان و قابليت استفاده در غذاهاي گوناگون بسيار محبوب است.»

او مي‌افزايد: «شما مي‌توانيد غذاهاي لذيذي با پاستا درست کنيد که خوشمزه، مقوي و شکم‌پر‌كن باشد. در ضمن، پاستا از نظر اقتصادي مقرون‌به‌صرفه است و مي‌توان مدت‌ها آن را ذخيره کرد.»

پروفسور جان ديکي، استاد مطالعه‌هاي ايتاليايي دانشگاه لندن و نويسنده کتاب تاريخچه غذاهاي ايتاليايي مي‌گويد: «پاستا محصولي صنعتي است و به اقتصاد خانواده‌ها کمک فراواني کرده است.» دکتر تيم لانگ، استاد مطالعه‌هاي مواد غذايي دانشگاه لندن نيز معتقد است پيشرفت‌هاي تکنولوژيك و انقلاب صنعتي قرن نوزدهم امكان فروش جهاني انواع پاستا را فراهم کرد. او مي‌افزايد: «دلايل محبوبيت پاستا و تبديل آن به پديده‌اي فرهنگي، تمايل مردم به اين غذاي لذيذ و علاقه به زندگي ايتاليايي بوده است.»

يوناني‌ها و رومي‌ها نيز به اين غذا علاقه‌مند بوده‌اند و آن را مي‌پختند. مردم چين باستان نيز پس از سفر مارکوپولو به اين سرزمين در سال 1295 ميلادي اين ماده غذايي را وارد رژيم غذايي‌شان کردند. محبوبيت اين ماده غذايي در روزگاران باستان به مرحله‌اي رسيد که اعراب نيز با استفاده از روش توليد پاستا، نودل‌هاي تيره‌رنگي با استفاده از نوعي گندم که بافتي سخت دارد و سرشار از پروتئين است، توليد کردند. استاد دانشگاه لندن ادامه داد: «ما دوست داريم پاستا را مثل سيب‌زميني بدانيم اما اين غذا براي نشان‌دادن اشرافيت افراد مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.» با آغاز قرن بيستم ميلادي و مهاجرت تعداد زيادي از ايتاليايي‌ها به اقصي نقاط جهان، شمار دوستداران پاستا روزبه‌روز افزايش يافت.

آنتونيو کارلوچي، رستوران‌دار ايتاليايي مي‌گويد: «پاستا تاريخچه‌اي طولاني دارد و با استفاده از مواد مختلف تهيه مي‌شود اما ايتاليايي‌ها آن را با گوجه‌فرنگي طبخ مي‌کنند. مردم كشورهاي ديگر، بيشتر طرفدار اسپاگتي هستند اما در ايتاليا عاشقان پاستا 600 نوع از آن را به شكل‌ها و طعم‌هاي مختلفي مي‌چشند.» با اينکه پاستا محبوبيت جهاني دارد، داراي منتقدان سرسختي است که تلاش مي‌کنند از اعتبار اين غذاي لذيذ بکاهند.

 

 

 

مطالب مرتبط :

گراتن سیب زمینی و قارچ عجیب ترین رستوران ها توکیو شهر غذا پاستیتسیو خوراکی اصالتا یونانی
گراتن سیب زمینی و قارچ عجیب ترین رستوران ها توکیو شهر غذا پاستیتسیو خوراکی اصالتا یونانی

 

 

×