ورود به فروشگاه اینترنتی
نگهداری چاقوی آشپزخانه
۰۷مهر

نگهداری چاقوی آشپزخانه

اخبار

نکاتی در مورد نگهداری چاقوی آشپزخانه  

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که چاقوهای آشپزخانه تان حسابی کند شده باشد و با این که مدت کمی از تیز کردن آن ها گذشته، باز هم کارآیی لازم را نداشته باشند. نگران نباشید ما در ادامه 4 باور غلط درباره استفاده صحیح از چاقوهای آشپزخانه را به شما گوشزد می کنیم:


نوع تخته هایی که برای برش گوشت به کار می برید مهم نیست:
این تخته ها می تواند چوبی از جنس بامبو و پلاستیکی باشد؛ تخته های پلاستیکی برای چاقوهای شما تخته های مناسب تری است. تخته های سفتی مانند شیشه ای، آهنی و فلزی و سرامیک به سرعت چاقوهای شما را خراب می کنند. اگر هم تخته ای با این جنس ها از کسی هدیه گرفتید آن را به دیوار آویزان کنید اما از آن برای آماده سازی غذاهایتان استفاده نکنید.

برای تیز کردن چاقو ها حتما نباید از سطوح استیل استفاده کرد:
اگر برای تیز کردن چاقو ها از سطوح استیل استفاده کنید ممکن است لبه چاقوها بیش از حد خورده شود. تیز کردن چاقو باید 10 تا 15 بار صورت گیرد. درست تیز کردن به معنای آن است که لبه قدیمی چاقو می رود و لبه های جدید با قدرت برش بیشتر ظاهر می شود. شما برای این کار باید به حرفه ای ها مراجعه کنید و هر چاقو را بیش از 2-1 بار در سال تیز نکنید. از سطح استیل بین دو لبه چاقو استفاده کنید.

می توانید چاقوها را در ظرفشویی تان بشویید:
وسایل آشپزخانه زیادی است که با شستن در ظرفشویی با چاقوی شما آسیب می بینند. از خود چاقو گرفته تا بقیه ظروف. حتی ممکن است دست کسی به واسطه ندانستن اینکه چاقو در میان ظرف ها قرار دارد بریده شود. لبه پلاستیکی ظرفشویی شما نیز ممکن است به وسیله چاقو سوراخ شود. همیشه چاقوهایتان را خودتان با دست و با دقت بشویید.

چاقوی گران قیمت همیشه بهتر از نوع ارزان آن است:
یک چاقوی تیز همیشه بهترین نوع چاقو است. اگر شما به ندرت چاقویتان را تیز می کنید ، پس امکان دارد که خودتان از این بابت آسیب ببینید. بهترین راه نگهداری از چاقو ها حتی گران ترین نوع آن ها، درست استفاده کردن و تیز کردن به موقع آنهاست.

برای انتخاب و نگهداری چاقو لازم است موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

بهتر است به جای مجموعه ای از چاقوها، چاقوهای تک را انتخاب کنید. اگر می خواهید یک ست یا مجموعه چاقو خریداری کنید توجه داشته باشید که در این مجموعه چه نوع چاقوهایی وجود دارد. در برخی از این مجموعه ها چاقوهایی وجود دارد که شما هیچ وقت از آنها استفاده نخواهید کرد.

این چهار نوع چاقو را در آشپزخانه داشته باشید. چاقوی سرآشپز، چاقوی برش، چاقوی چندکاره و چاقوی دندانه دار. با این چهار چاقو می توانید بیشتر کارها را انجام دهید. با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید می توانید انواع تخصصی تر را نیز خریداری کنید.

هنگام خرید چاقو را در دستتان بگیرید و مطمئن شوید که کار کردن با آن راحت است. یک چاقوی خوش دست باید متعادل باشد و راحت در دست قرار گیرد.
به نوع تیغه و نگهداری و تعمیر چاقو توجه کنید. برخی تیغه ها را باید زودتر تیز کرد. برخی به خاطر نوع تیغه ای که دارند چاقو تیزکن های مخصوص می خواهند.

چاقو را با دست بشویید. شستن چاقو در ماشین ظرفشویی چاقو را در معرض شوینده های قوی و دمای بالا قرار می دهد و تیغه کند می شود. در ضمن برخورد چاقو با سایر ظروف تیغه آن را کند می کند.

برای پیشگیری از انتشار آلودگی پس از هر بار استفاده از چاقو آن را فورا با آب گرم و مایع شوینده بشویید.
نگذارید چاقو مدت طولانی در آب بماند. این کار از کند شدن تیغه و خرابی دسته چاقو پیشگیری می کند.

برای ایمنی بیشتر هنگام خشک کردن چاقو آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و با پارچه یک طرف آن را خشک کنید سپس آن را برگردانده و طرف دیگر را خشک کنید.
برای شستن چاقوهایی که با آن گوشت، مرغ و ماهی را خرد کرده اید حتما از آب گرم و مایع شوینده استفاده کنید.

در صورت امکان چاقوها را در جاچاقویی استیل یا پلی اتیلنی قرار دهید. در غیر این صورت چاقو را در غلاف یا پوشش مقوایی قرار دهید و یا حداقل برای ایمنی بیشتر و کاهش احتمال آسیب و بریدگی چاقوها را در جایی جدا از سایر وسایل آشپزخانه قرار دهید.

چاقوها را همیشه تیز نگهدارید. کار کردن با یک چاقوی کند مشکل است و احتمال بریدگی هم بیشتر است.
از تخته پلی اتیلنی استفاده کنید. تخته های پلی اتیلنی در مقایسه با تخته های سرامیکی و فلزی و پلاستیکی مقاومت کمتری با تیغه چاقو دارند.

تخته کار و چاقو

 

تخته کار و چاقو 

×